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주의력결핍 과다행동장애 (ADHD)

by Good Morning ^^ 2008. 8. 11.
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What is ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) ?

미국은 학령 전기 아동의 3~5%, 학동기 아동의 2~20%가 이 질병을 앓고 있는 것으로 알려져 있으며, 한국은 한 반에 3~4명 정도가 있는 것으로 보고되어 있다. 남자 아동 특히 장남에게 더 많이 발생하는 경향이 있다.

일반적으로 3세 이전에 이 질병이 시작되지만 주의력 및 집중력을 요구하는 정규 교육을 받기 전까지는 진단하기가 어렵다. 증세는 12~20세 되어야 나아지지만 부분적으로만 좋아지고, 환자의 15~20% 정도는 성인이 되어서도 증세를 유지한다. 2차적 우울증, 비행장애, 학습장애, 언어장애 등으로 이행하기 쉽다.

여러 요소가 복합적으로 작용하여 나타나는 것으로 알려져 있다. 임신 중에 약·음식첨가물·식용색소·방부제·단것 등을 섭취했거나 유해 물질에 노출, 조산 등도 원인으로 알려져 있다.

행동이 부산스러우며, 감정의 변화가 심하고 소근육 운동이 떨어진다. 집중력이 떨어지고 충동적이다. 또한 물건을 잘 잃어버리고, 기억력이 저하된 상태에 있다. 읽기, 쓰기, 셈하기 등 학습능력이 떨어지며, 언어능력도 떨어진다.

증세는 태중에서 시작되는 경우도 많다. 이 장애를 가진 아동은 예민하고 쉽게 자극을 받으며 많이 울고 잠도 잘 안 자는 등 유아기 때부터 다르며, 학교에서는 정상아보다 활동의 절제가 부족하면서 참견도 잘한다. 또한 쉽게 화를 내고, 충동적이고 감정도 불안정하면서 기분 변화가 심하며, 행동을 예측하기 어렵다.

이 장애 아동의 75% 정도는 지속적으로 공격성, 분노, 적대감, 반항 등 행동문제를 일으킨다. 만약 학교적응 장애가 교사에 의해 부정적으로 문제 아동에게 전해지는 경우에는 교우와의 관계에서 좌절을 겪으면서 반사회적 행동, 자기비하 행동 등을 보인다.

치료방법으로는 항우울제 투여 등 약물치료, 놀이치료, 정신치료, 행동치료, 미술치료, 부모상담, 학습치료 등이 있다.

Successfully Diagnosing ADHD


The first thing you should know is that ADHD is a real, manageable condition that affects millions of children, adolescents and adults. More importantly, with proper diagnosis and effective treatment, people with ADHD (and their families) are able to live happy, successful lives.

Identifying ADHD

A parent should not assume that a child has ADHD because of a few low grades or bursts of excitability. However, there are some signs to keep in mind that may indicate ADHD as the reason for a child’s behavior.

Among them:

  • Complaints from MULTIPLE sources (babysitter, parents of friends, teacher, coach) of the child’s inattention or hyperactive behavior that causes significant disturbance
  • A persistently high activity level that affects others or causes injury
  • The changes in emotion and activity are not a result of a recent family crisis or alteration in routine

The symptoms of ADHD fall into three basic subtypes:

  • Predominantly inattentive type–characterized by difficulty in sustaining attention in classroom and play activities, the inability to organize simple tasks and activities and forgetfulness
  • Predominantly hyperactive-impulsive type–characterized by constant fidgeting and moving (often at inappropriate times), being unable to sit quietly and incessant talking or blurting out excessively
  • Combined type–characterized by both inattention and hyperactivity

These symptoms tend to be persistent and present in multiple settings— at home, in school, during after school activities, on the job, etc. Although noticed primarily in childhood, ADHD symptoms can also be evidenced in teenagers and adults.

ADHD can affect academic performance and social skills. However, children with ADHD may also excel in certain talents. These assets should be explored and encouraged, as it can help to boost self-esteem and confidence. Children with ADHD are also entitled to benefit from special government educational programs.

If you are concerned your child may have ADHD, your next step is an evaluation by a medical practitioner, leading to a diagnosis. If diagnosed with ADHD, the sooner you, your child and your family begin measures to treat the condition, the sooner you can look forward to ADHD management success.

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